1/2 marathon perikelen: Uitstel

 photo IMG_1844_zpsl5q2lgdk.jpg
Linda serieus? Vorige week kondigde je aan dat je de halve marathon ging lopen en je heb nu al last van uitstelgedrag? Waarom?

De zijn verschillende factoren waar ik niet zo veel van weet en advies en tips & tricks zijn daarom meer dan welkom

Trainen op afstand of op tijd?
De hardloopwereld stikt van de schema’s heel leuk en handig, maar inmiddels ben ik het spoor bijster. Het ene schema zweert namelijk om te lopen met tijden (bijvoorbeeld een duurloop van 90 minuten) terwijl het andere schema zeg dat je een afstand moet lopen (bijvoorbeeld 10 kilometer lopen).
Ik ben niet snel, laten we dat voorop stellen, dus een tijd schema is wat dat betreft niet zo handig. Maar soms heb ik zo een druk dat ik de kilometers MOET halen dat ik dan juist over mijn kunnen ga lopen. Wat hebben jullie gedaan? Tips zijn welkom.

prestatiedrang
Ik wil graag presteren daarnaast wil altijd een betere versie van mijzelf zijn. Ik heb nogal last van prestatie drang. Iedere loop moet beter zijn dan de vorige. Nu weet ik inmiddels dat het met trainen niet altijd kan. Maar als ik wedstrijden loop wil dit nogal eens de kop op steken. Het is mijn eerste halve marathon, dus echt een tijd in mijn hoofd heb ik niet, toch wil ik een goeie tijd lopen, het liefst toch mijn opgegeven tijd. Is dat haalbaar? Nee? Maar wil ik het? Ja. De drang om mijn pr op de 10km en mijn 15 kilometer te verbreken begint toch te kriebelen. Hoe gaan jullie daar mee om?

Zelfvertrouwen
Goed nu een stukje waar jullie weinig tips voor hebben (maar als je ze heb, please let me know!). Mijn zelfvertrouwen loop nogal eens een deuk op. Soms gaat er een duurloop niet goed, dat kan gebeuren, maar mijn zelfvertrouwen loop dan zo een deuk op dat ik tegen de volgende duurloop ontzettend op zie. Een heel vervelend punt waar ik echt overheen moet zien te komen. Want ik weet nu al dat tijdens het trainen niet alle duurlopen perfect zullen gaan.

Faalangst
Een logiscch gevolg op mijn zelfvertrouwen en mijn prestratiedrang is toch wel dat ik een lichte vorm van faalangst heb. Angst om te falen. En geloof mij, zoveel cursussen als ik heb gehad om mijn faalangst op school (en werk) onder de duim te krijgen, zo weinig heb ik er aan tijdens het lopen. Al enig keer heb ik gedroomd dat ik niet kon starten of moest uitstappen. En ergens in mijn achterhoofd weet ik dat het heus niet erg is als ik het niet haal of niet start maar dan zegt er toch weer een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat het niet kan. HELP.

hoeveel trainingen?
Goed nu iets leuks waar ik hulp bij kan gebruiken. Naast mijn twee keer in de week crossfitten wil ik graag 2 a 3 keer in de week trainen. 1 keer een interval en een keer een wat sneller loopje. Maar omdat ik soms te moe ben wil ik graag de mogelijkheid hebben om in plaats van 3x in de week twee keer in de week te kunnen lopen. Welk loopje zou ik dan over kunnen slaan?

Zoals je leest zijn er nog een hoop dingen. Heb jij tips? Algemene tips of wat dan ook? Laat het mij weten!

XoXo

8 gedachten over “1/2 marathon perikelen: Uitstel

  1. Nicole

    Poeh, dat zijn inderdaad best even wat onzekerheden… Maar uiteindelijk komt het volgens mij allemaal neer op het willen verbeteren van je eigen opgestelde doel. Maar een training is niet om een PR te lopen, die is om je lijf te laten wennen aan de duurbelasting. En helaas is niet elke training fijn, gaat het echt soms wel ruk… Vaak kun je wel terugvinden waarom het niet ging (meestal “te moe” de reden).

    Ik liep (en loop) op km’s. Voor mij werkte dat goed omdat ik niet snel ben. M’n lange duurloop is 18 km en daar doe ik dan bijna 2,5 uur over. (Want lager tempo) en zo heb ik de tijd die ik over de wedstrijd zal doen al helemaal lopend volgemaakt.

    Als je een loopje moet laten vallen, dan zeker niet de lange duurloop. Het korte loopje of de interval zou je een keer kunnen overslaan maar eigenlijk zijn ze alledrie onderdeel van het grote geheel. Een crossfit overslaan zou logischer zijn, want je doel is die halve in oktober toch?

    Enne… Dromen over uitstappen, opgeven enz…. zijn (helaas) ook voor mij heel normaal hoor, en dat zullen er veel meer hebben!

    Je kunt het wel, maar ben wel realistisch in je doelen.
    Groetjes, Nicole

    Reageren
    1. Linda Bericht auteur

      Thanks voor de tip Nicole! Tot nu toe is het doel uitlopen van mijn eerste halve marathon maar een leuke tijd zou ook lekker zijn 😉 al ga ik nu alleen voor uitlopen. Ik denk dat ik ook op kilometers ga trainen voor de duurlopen en mijn intervallen op tijd.

      Reageren
  2. Margreet

    Vooral relax! En het hoeft niet altijd sneller en beter, ik probeer vooral te genieten. Alhoewel dat gisteren niet echt lukte omdat ik totaal verzuurde omdat ik te snel was gestart.

    Ik heb gisteren mijn 5e halve marathon gelopen, 3x per week trainen, aan de hand van een schema, met 1x interval, 1x korte duurloop en 1x lange duurloop. De lange duurlopen waren op tijd muv 2x duurloop op afstand (15 & 20 km). Verder waren de interval trainingen gebaseerd op mijn 10 km tijd.
    En idd als je een training wil overslaan dan zou de korte duurloop het handigst zijn.

    Reageren
  3. Wilco

    Gewoon relaxed gaan lopen en genieten. Niet aan tijd denken en gewoon heerlijk om je heen kijken en genieten van alle andere lopers. De tijd (en afstand) zal dan voorbij vliegen en voor je het weet ben je weer bij de finish. Ik weet dat het makkelijk klinkt maar je moet zeker tijdens het lopen niet gaan denken aan tussentijden of aan hoeveel kilometers je nog moet, Geniet van je omgeving

    Reageren
  4. Marc Charlier

    Ik heb met dezelfde vragen gezwoegd. Nadat ik jaren niet verder kwam dan 5 kilometer (daarboven steeds blessures), bleek dat ik ‘te snel’ probeerde op te bouwen. Toen ik dat onder de knie had en via de 10 km bij de 10 Engelse mijl (in Antwerpen) terecht was gekomen, realiseerde ik mij dat een halve marathon slechts een ‘half uurtje verder lopen’ zou zijn 🙂

    Vanwege de vele blessure perikelen in het verleden wilde ik twee doelen bereiken. Die halve marathon op een voor mij aansprekende plek lopen én binnen de twee uur finishen.
    Voor dat tijdsdoel is het natuurlijk belangrijk om te weten wat jouw tijd op de 5 en 10 km nu is … Dat doel binnen de 2 uur kwam voort uit mijn gemiddelde van 55 minuten over die 10 km.

    Ik ben gestart met het schema van MyAsics en heb dat gevolgd, maar niet heel erg dwingend. Waar mijn probleem in zit is in de oh zo belangrijke duurlopen. Heel vaak, veel te snel van start en dan problemen om de afstand te halen … Uiteindelijk gekozen om een hartslagmeter aan te schaffen en puur op hartslag te gaan lopen. Dat werkte uiteindelijk wel voor mij.

    De halve marathon is die van Genua (in Italië) geworden en mijn eindtijd 1’57″56 🙂

    Belangrijkste voor mij bleek de continuïteit in looptrainingen. Ik deed nog geen crossfit trainingen (inmiddels wel) en ben er van overtuigd dat die wel hadden bijgedragen aan een betere eindtijd. Als ik al een pijntje voelde, verving ik de looptraining door een fietstraining.

    Onder de streep kan ik je alleen adviseren om je hart en vooral je passie te volgen. Eerder een crossfit training laten vervallen dan een looptraining en vooral genieten tijdens die halve marathon. Niet te snel starten en rustig aan uitlopen is het devies. Mijn ervaring is dat die streeftijd eigenlijk ‘vanzelf’ komt. Succes !!!

    Reageren
    1. Linda Bericht auteur

      Niet te snel starten is wel een probleem! Ik begin negen van de 10keer te hard. Maar we gaan niet voor een streeftijd! We gaan voor uitlopen en genieten 😀 Dank je wel voor je tips

      Reageren

Geef een reactie