Halve marathon perikelen: Volle kracht vooruit

 photo IMG_1844_zpsl5q2lgdk.jpg
Yes, halve marathon perikelen, de eerste keer zag ik er tegenop, de tweede keer was ik bezig met een schema en vanaf toen was het volle kracht vooruit!

Mei
Mei was een maand met twee onverwachte wedstrijden (Wings for Life en Marathon Leiden). Ik dacht dat ik daardoor niet meer op schema liep, maar toen ik dat wou bijwerken zag ik dat ik gewoon op schema liep! Heerlijk! Het is niet zo dat ik mijn schema heel strak aanhou hoor. Alleen de duurlopen hou ik bij! Soms skip ik nog wel eens een loopje op donderdag en als mijn duurloop die dag niet lukt geen probleem! Volgende week weer een poging.

Mislukte duurlopen
Mislukte duurlopen heb ik de afgelopen maanden genoeg gehad, maar dankzij mijn eigen tips voor blessurepreventie kon ik gelukkig weer op de been komen, daarnaast heb ik voor de zekerheid toch maar een afspraak gemaakt bij de fysio, even de beentjes laten controleren.

De minder leuke dingen
Trainen voor een halve marathon brengt leuke en minder leuke dingen mee. De intervallen vind ik over het algemeen eigenlijk wel leuk! De duurlopen moet ik nog steeds erg aan wennen. Je bent toch een tijdje alleen onderweg. In het dorp waar ik woon zijn nog niet echt leuke hardlooproutes, die moet ik nog vinden. Ik vind het heerlijk om langs het kanaal te lopen. Misschien moet ik maar gewoon een stuk heen langs het kanaal en een stuk terug. Zo blijf ik langs het kanaal en het is wel leuk.

Temoplopen
De tempolopen vind ik echt heel lastig. Ik probeer dan altijd een stapje sneller te lopen dan mijn duurlopen of mijn intervallen maar ik ben gewoon niet snel. Niet dat dat geeft uiteindelijk won de schildpad van de haas. Heeft er iemand nog tips voor de tempolopen

Gezellig samen
Het gezellige is dat ik op dit moment tijdens mijn tempolopen niet altijd alleen loop. Ik loop samen met mijn vriend, hij heeft zich ingeschreven voor zijn eerste 5km en gaat er gelijk vol voor (gelukkig heeft die al wat ren/sport ervaring). Ik heb al een aantal keer gezegd dat die wel een beetje moet oppassen voor blessures en als die met mij loop is zijn tempo wat lager terwijl mijn tempo wat hoger is. Dus ik rem hem af en hij tilt mij op. Dat is toch lekker!
Samen lopen geeft ook nadelen. Omdat ik al langer loop wil ik toch iets eerder bij de 5km zijn dan hem en dan probeer ik de laatste 100 meter hem even in te halen. Toch iets van competitiedrang?

Sterke core
Ook ben ik nog steeds bezig met crossfit, de motivatie is even iets minder maar ik vind het nog steeds leuk. In juni wil ik het weer volledig oppakken. Ik merk dat ik sterker ben en dat mijn babyspierbal op mijn arm al een dreumes spierbal begint te worden. Ook merk ik dat mijn buik wat platter begint te worden en dat mijn core sterker wordt.

Eigenlijk gaat het allemaal wel heel goed! En heb ik zin in aankomende maanden!

XoXo

 

Geef een reactie