To the beat of my heart

IMG_3109

Enige tijd geleden deed ik een hartslagtest en vandaag lezen jullie hoe ik dat vond.

Ik heb ooit eerder in een ver verleden een hartslagtest gedaan. Deze was buiten op een moment dat het best wel warm was. Uiteindelijk kreeg ik een test met vier zones, ik heb een poging gedaan om deze in mijn horloge te zetten en als ik ook maar van de bank opstond kwam ik al in zone 1. Iets was er dus niet goed.

Toen ik een drankje deed met Asicsfrontrunner Petra (van lopen met een lach). Zei ze inderdaad dat het niet goed was en besloot ik vrij vlot een nieuwe test te doen.
Deze test kon ik makkelijk via mijn loopgroep doen en eigenlijk was de afspraak voor de test zo gemaakt.

Er zijn diverse manieren om te kijken hoe je in deze zones komt. De eerste keer had ik deze test buiten en nu had ik hem binnen en kon ik op een loopband lopen.

Ik kreeg een test op niveau D, mocht het te zwaar worden dan mocht ik op stop drukken en zo gingen we van start om wat warm te lopen.

De eerste minuten liep ik warm en daarna begon de test en mocht ik hardlopen. Ik moest een aantal minuten op een bepaalde snelheid en dan ging de snelheid weer naar hoog.

En wat was het zwaar! De eerste twee rondes vielen nog wel mee, maar toen ronde 3 en 4 waren geweest was ik toch eigenlijk wel een beetje klaar ermee, ook mijn hartslag steeg flink.

Uiteindelijk kon ik het bij de een nalaatste tree niet meer volhouden en drukte ik op de stopknop! Ik mocht nog een minuutje herstellen en toen was het de buurt aan vriendlief.

In de avond kreeg ik al mijn advies en mijn zones!
Ik liep maximaal 12km per uur (vind dat best wel netjes) en mijn herstel is super goed! Ik herstel van een loop redelijk vlot (dit verklaard dus ook waarom ik na een loop vaak denk dat ik het niet goed heb gedaan). Een verbeterpuntje….ik zit vrij snel hoog in mijn hartslag. Ik ga sneller van 0 naar 100 dan de auto van Max Verstappen (of Lewis Hamilton), daar is nog flink wat te verbeteren. Hoe ik dat ga doen? Ik ga de aankomende weken trainen op lage hartslag, langzame duurlopen. Nu ik wat minder kan rennen ga ik dit met de wielrenfiets op de tacx zitten om mijn hartslag omlaag te krijgen.

Over een aantal weken is het weer tijd voor een nieuwe hartslagtest en dan ben ik benieuwd of de resultaten verbeterd zijn!

XoXo

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.