Herstellen als een baas: rust & slapen*

IMG_1743Rust, Reinheid en Regelmaat, mijn moeder zei dit regelmatig in ons huis en weet je…ze had gelijk.

Nu vriendlief en ik vaker sporten merken we ook dat we meer toe zijn aan rust en zeker het slaapgedeelte, waar we vroegen vaak om 23.30 naar bed gingen mogen we het afgelopen half jaar blij zijn als we 22 uur halen, want we hebben (allebei) onze slaap hard nodig.

Rust leid tot betere sportprestaties maar teveel rust niet. Wanneer moet je nou rust nemen en hoe doe je dat? Ik probeer mijn tips en trics op een rijtje te zetten.

Ik probeer 4 a 5 keer in de week te sporten, 2 crossfittrainingen en 3 hardlooptrainingen, maar nooit achter elkaar, mijn schema ziet er oorspronkelijk als volg uit:

maandag: Crossfit
Dinsdag: rustige hardlooptraining
Woensdag: Crossfit
Donderdag: Interval
Zaterdag: Duurloop

Ja, ik heb dus best flink wat rust nodig om te slapen. Hieronder mijn beste slaaptips:

Tip 1: donkere kamer
Zorg dat je gordijnen helemaal donker zijn. Hierdoor slaap je beter. Het schijnt dat je lichaam melatoline aanmaakt als het donker is. En dat je daardoor moeier wordt. Vandaar dat je kamer donker moet zijn

Tip 2: weg die telefoon!
Sinds een paar weken hebben wij een nieuw voor het slapen gaan ritme, ik leg mijn telefoon op de oplader in slaapstand (dat vergeet ik wel eens). Ga mijn tandenpoetsen en dergelijke en na het lezen lekker slapen. Ik pak hem ook niet meer op tot de volgende dag. Het blauwe licht van je telefoon ontregelt je lichaam qua slaap, dus weg die telefoon in de slaapkamer!

Tip 3: Goed geventileerde slaapkamer.
Zorg dat het in je slaapkamer niet te warm is! Want dat is natuurlijk echt geen pretje! Dus zet altijd even je raam open, de frisse lucht in je kamer zorgt dat je beter slaapt

Tip 4: Lees een boek/tijdschrift
Wat ik tegenwoordig doe al ik op tijd in bed ligt, even lezen, gelukkig heb ik een ereader dus heb ik niet van die megazware boeken in mijn bed liggen. Maar ik ga ook regelmatig naar bed met de Runner’s World of een gewoon boek. Door te lezen onstpan ik gewoon meer.

Tip 5: Talk
Als ik in de avond met mijn vriend in bed ligt bespreken we nog de losse eindjes van die dag. Meestal zijn het kleine domme dingen maar we lossen het op en dan ga ik toch veel beter slapen.

Tip 6: Schoon & mooi beddengoed
Verschoon met enige regelmaat je beddengoed, daarnaast slaap je met mooi beddengoed ook beter! Het dekbed op de bovenstaande foto komt van dekbeddiscounter, het fijne aan dit dekbedovertrek is dat er knoopjes onderin zitten dus je dekbed niet verdwijnt. Het is een licht en luchtig dekbedovertrek en dat is heel fijn! Mocht deze niet naar je smaak zijn dan zijn er nog heel veel andere dekbedovertrekken.

Tip 7: Zorg voor een goed bed
Niet geheel onbelangrijk! Zorg voor een goed bed! Zelf hebben wij een super fijne boxspring en na een zware workout zeg ik iedere keer tegen vriendlief dat ons bed het beste aankoop is geweest wat we ooit gekocht hebben, om vervolgens heerlijk in slaap te vallen. Naast dekbedden heeft Dekbeddiscouter ook boxsprings

Slapen/rusten is heel belangrijk voor je spieren en als je lichaam soms aangeeft om extra rust nodig te hebben is dat helemaal niet erg!

Wat doe jij om extra rust te pakken?

XoXo

*Deze blog is tot stand gekomen met dekbeddiscounter, voor meer informatie, lees mijn disclaimer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.