Mijn DNA ontleed – Deel 2: De uitslagen*

IMG_2537Enige tijd geleden, nam ik mijn DNA af om te kijken hoe of wat ik in elkaar zat op sportgebied (klik hier). Enige tijd geleden kwam de uitslag binnen ik heb het helemaal ontleed. En vandaag deel ik dat met jullie.

DNAisyou had mijn DNA geanalyseerd, na weken staren naar een schermpje met we hebben je DNA ontvangen, werdt het ineens een schermpje met klik hier voor je DNA resultaten.
Aanleg voor krachtsport
Voelde ik mij in het begin niet echt thuis in de crossfitbox (inmiddels wel hoor). Is dit toch echt mijn thuishonk want ik heb meer aanleg voor krachtsport dan voor duursport. Hierbij wordt gekeken naar zuurstofopname de spiervezels en de reactie op intensieve inspanning.

Mijn VO2max is voor mij een drama! Hij is altijd laag en waar ik bij sommige mensen hem de pan uit zie schieten, zie ik hem bij mij echt omhoog kruipen en volgens mij DNA klopt dit ook, ik heb aanleg voo een lage VO2max, maar ik heb wel aanleg voor een hoge anaerobe drempel. Dit houdt in dat ik een groot deel van mijn schema moet doorbrengen met duurtrainingen op een lage intensiteit. Maar ik moet ook wel een beetje intervallen, maar vooral niet te veel, er moetmeer focus liggen op mijn duurtrainingen want zo krijg ik meer prestatieverbeteringen te zien.

Naast je VO2max bepalen ook je spiervezels wat voor een type loper je bent. Als je langzame spiervezels heb, kan je uitblinken in duursporten en met snelle spiervezels kan je uitblinken in krachtsport.  Uit mijn DNA blijft dat ik aanleg heb voor meer snelle spiervezels. Ook dit houdt in dat ik mijn focus moet leggen op duurtrainingen als hardloper, daarnaast kan het reduceren van krachttraining mijn prestaties verbeteren voor hardlopen.

Mijn intensieve inspanning is dit in orde, ik heb namelijk een verhoogde aanleg voor hoge intensiteit sport. Dit betekend dat ik goed overweg kan met intensieve inspanning er zullen minder afvalstoffen ophopen in mijn spieren en als ik een sprintje inzet kan ik snel herstellen, ook zal ik mijn eindsprint eerder kunnen inzetten dan de meeste mensen. Misschien moet ik toch een carierre overwegen als sprinter.

Blessuregevoeligheid
Blessures willen we niet met hardlopen! In je DNA zie je dus waar jouw zwakke punten liggen. In mijn geval heb ik een verhoogd risico op peesblessures. Het is daarom verstadig om rustig te beginnen en meer tijd te nemen op een trainingsschema op te bouwen. Daarnaast moet ik maar is nagaan denken om naast het lopen meer te trainen met fietsen en zwemmen hiermee belast ik namelijk minder mijn pezen en heb ik minder kans voor overbelastig.
De krachtoefeningen die voor mij handig zijn zijn squats, lunges en planken. Gelukkig doe ik dat regelmatig bij crossfit.

Voeding
Voeding is belangrijk, dat geld voor duurtraining en krachttraining. Door te kijken naar wat voor Genotype ik ben kunnen ze kijken waar ik het beste mee werk. Ik werk het beste op 60% koolhydraten, dat is best fijn nieuws voor iemand die gek is op aardappelen, brood en pasta. 20% eiwitten en 20% vetten. Maar bij intensieve trainingen zullen deze aangepast moeten worden.
Eten met Macro’s vind ik lastig dus dit moet ik nog even verwerken.

Cafeine wordt regelmatig gebruikt in de sportwereld maar niet iedereen breekt dat even snel af. Genetisch gezien breekt cafeine langzaam bij mij af. Dit houdt in dat ik niet veel caffeine nodig heb om de positieve werking van caffeine in te zien. De ondergrens ligt ongeveer bij 2 koppen koffie.

Word ik van niet trainen dik?
Dit was heel grappig via je DNA kan je dus zien wat het effect is van lichaamsbeweging op lichaamsgewicht. Ik heb een gemiddeld risico op gewichtstoename bij minder trainen. Wat dit precies inhoud: Ik heb eeen hoger aanleg om zwaarder te worden bij minder sporten maar het is wel belangrijk dat ik rekening houdt met periodes dat ik minder sport. Bij minder sporten is het verstandig om te kijken naar mijn energiebehoefte.

Mijn motivatie
Ik sport graag en ik vind het altijd heel erg fijn. Maar uit mijn DNA blijt dat sporten en extreme inspanning mijn geen bijzonder goed gevoel geven. Daarintegen ben ik wel erg gemotiveerd om te sporten, mijn bereidheid is erg hoog. Deze combinatie maken er voor dat ik een gemiddeld risico heb op overmatig trainen. Soms heb ik wat extra motivatie nodig om te trainen (bijvoorbeeld een doel), zeker met zware trainingen. Zware trainingen kunnen demotiverend werken en daarom is het verstandig dit soort trainingen niet vakder te doen dan noodzakelijk!

Dit was alles wat er uit mijn DNA kwam. Een hoop informatie om te verwerken. Ik ben niet echt een echte duurloper. Wat ik er allemaal excact mee wil weet ik nog niet voor nu zijn het leuke uitkomsten en heb ik mijn trainingen naar Luxembug toe er iets op aangepast (meer duurlopen gedaan).

DNAisyou dank je wel dat jullie mijn DNA hebben ontleed!

Heb jij wel eens je DNA laten ontleden en kwamen daar dingen uit die je niet verwacht had?

XoXo

Deze blog is in samenwerking met DNAisYou, lees mijn disclaimer.

Geef een reactie