Vraag jij niet teveel van jezelf?

IMG_7754
De afgelopen weken bestaat mijn leven natuurlijk uit de halve marathon van Berlijn. Eerlijk is eerlijk, het is best wel zwaar! Maar ik heb mijzelf een doel gesteld en dat wil ik halen! Maar ik word de laatste tijd wel moe van de volgende vraag.

Vraag jij niet veel van jezelf?

Ik weet dat de vraag goed bedoelt is, maar de vraag heeft een redelijke negatieve lading bij mij? Waarom? Wanneer vraag je teveel van jezelf? IK heb dat al een keer gedaan en dat had niets met hardlopen te maken. De vraag vraag jij niet teveel van jezelf is een breed begrip: Hierbij mijn antwoorden waarom ik niet teveel van mijzelf vraag tijdens mijn weg naar Berlijn:

Van 3 naar 5 trainingen
Ik heb zo een 4 a 5 train momenten in de week. 3 looptrainingen en 2 trainingen in de sportschool. Inderdaad is dat veel maar als je het bekijk dat ik in rustige periodes (lees als ik doelloos ben) ook 3 trainingen in de week doe. Op dit moment doe ik dus eigenlijk twee trainingen meer als normaal.
Mocht Berlijn voorbij zijn (en ben ik helemaal hersteld) wil ik sowieso de drie looptrainingen aanhouden. De looptraining op woensdagochtend bevalt mij zo goed dat ik deze stiekem er in wil houden.

Sportschool
In december ben ik gestopt met crossfit en overgestapt naar de sportschool. Deze keuze was niet geheel vrijwillig maar ik heb er nu vrede mee. Mijn schema is aangepast met een Personal Trainer en sluit heel fijn aan op mijn doel van dit moment. Ik train op dit moment niet om breed te worden maar om kracht te krijgen. Zodat alles in mijn lichaam goed met elkaar werkt.

Schema
Zoals ik regelmatig al vertel loop ik met een schema van Petra van Lopen met een lach. Iedere maand krijg ik een schema die bij mij past. 2 of 3 dagen voor het nieuwe schema krijg ik een appje of er nog aanpassingen zijn of er dingen zijn waar rekening mee gehouden moet worden, ik app mijn wensen en wat er op de planning staat en na een aantal uur rolt daar een mooi schema uit. Ook heb ik regelmatig contact met Petra of alles goed gepland gaat. Daarnaast worden mijn trainingen via Garmin en Strava in de gaten gehouden. Zelfs als ik op Instagram iets post wordt dat gezien, dus ik word zeker van alle kanten in de gaten gehouden door Petra. Iets wat ik persoonlijk heel prettig vind, ik ben iemand die af en toe een flinke schop onder haar billen nodig heb en toen het de laatste weken niet lekker ging kreeg ik echt een flinke schop! Daardoor staat mijn neus weer in de goede richting en ben ik gemotiveerder dan ooit en ook de resultaten stellen mij absoluut niet teleur.

Luisteren naar mijn lichaam
Iets heel belangrijks, maar wat ik altijd doe (misschien zelfs iets teveel) is luisteren naar mijn lichaam. Een beetje spierpijn is echt niet erg!! Daar kan ik doorheen lopen, maar als het echt pijn doet nee!! Daarnaast is mijn schema zo verwerkt dat ik altijd een rustdag heb na een training en het feit dat ik soms twee trainingen op een dag doe (hardlopen en fitness) is niet dat ik twee gigantische zware trainingen in een avond doet. Mijn hardlooptraining is inderdaad iets zwaarder, maar mijn training bij de sportschool is aanzienlijk minder zwaar.

Rust
Rust! Rust is iets wat ik uiterst serieus neem! Op dinsdag staat er geen training op mijn schema en ga ik aan de slag met de foamroller. Donderdag staat er geen training dan vind je mij met een (running)boek op de bank. Op vrijdag staat er op het schema datenight! Ja zelfs dat staat op de planning. Waarom? Aangezien mijn vriend ook zeer sportief is en een groot doel heeft in juni traint hij ook veel! Mijn schema is leidraad (sorry schat) en op vrijdag hebben we een avond samen, wat we dan doen? Nou hangen op de bank en slechte series kijken! Soms lekker uit eten (maar dat doen we ook wel eens op donderdag) en soms gewoon doelloos vooruit staren.

Zoals je ziet hou ik mijzelf in de gaten, daarnaast word ik van alle kanten in de gaten gehouden, niet alleen door trainers, maar ook door vrienden en familie.

In plaats van de vraag of ik niet te veel van mijzelf vraag kan je het positief maken en vragen: Trek je lichaam het vele trainen? Deze vraag is specifiek en kan ik makkelijker beantwoorden, de vraag trek je het allemaal wel is zo breed.

Ik weet het, dit is misschien een zeurblog. Maar ik heb meer lopers gesproken en die wisten precies wat mij dwars zat! Ik hoop dat jullie het begrijpen!

XoXo

2 gedachten over “Vraag jij niet teveel van jezelf?

  1. Wendy

    Oh dit is zo herkenbaar. Ik loop met wat medische problemen en doe wat ik kan. Als het betekent dat ik soms een training moet overslaan of mijn training moet veranderen dan is dat zo. Ik voel mij goed bij een actief leven. Ja soms doe ik teveel maar ik pak daarna ook zeker mijn rust. Ik heb wat grote sportieve doelen dit jaar en daarvoor moet getraind worden. Of mijn gezondheid op die momenten de doelen toestaan is afwachten maar ik kan maar beter fysiek goed voorbereid zijn. Succes met je training. Luister naar jezelf en laat de buitenwereld maar praten.. ( ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan 😉 ) jij moet doen waar jij je goed bij voelt!

    Reageren
  2. DonderDesign - Patricia

    Wat herkenbaar Linda, ik benoem zelfs niet meer al mijn trainingen. Ik train elke dag, dit kan 20 minuten zijn maar ook langer dan een uur. Elke dag om rug/ schouder klachten onder controle tw houden Maar balans is de key, luisteren waar jij behoefte aan hebt en zelf voel je dat het beste aan.

    Reageren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.