Waarom ik koolhydraatarm eet

IMG_6524
De afgelopen maand kreeg ik de vraag waarom ik koolhydraatarm eet, vandaag ga ik dat voor jullie uitleggen.

Afvallen
De afgelopen maanden zat ik niet goed in mijn vel, opmerkingen die gemaakt werden als grapje kwamen toch binnen. Ik heb best een hele dikke huid maar de laatste periode kon ik het niet meer helemaal handelen. Ik besloot meer op mijn eten te letten en met resultaat.
Het is niet dat ik koolhydraten helemaal schrap, maar ik let er meer op! De verhoudingen zijn veel beter en dat heeft voor mij weer andere voordelen. Het is niet dat ik helemaal geen koolhydraten eet, ik at gewoon echt heel veel koolhydraten en geraffineerde suikers. Ik neem vooral geen snelle koolhydraten meer. Ik at gewoon tussen de 150-300 gram koolhydraten (Koolhydraatrijk) per dag. Ik eet op dit moment 50-100 gram koolhydraten per dag (Koolhydraatarm) en na de vakantie wil ik rond de 100-150 gaan zitten (Koolhydraatbewust).

Meer energie
Ik heb aanzienlijk meer energie! Voel mij beter en ben vrolijker, natuurlijk waren de eerste dagen wat zwaarder maar na een dag of 2 voel ik mij super. Ook slaap ik beter! En ben ik meer uitgerust! Meer energie betekend voor mij ook dat ik gezelliger ben!

Rustigere darmen
Mijn darmen zijn super rustig! Ik heb last van PDS en soms kan ik ontzettend last daar van hebben, bijvoorbeeld als ik pasta eet (die trouwens gewoon volkoren is). Sinds ik minder Koolhydraten zijn mijn darmen rustiger daardoor heb ik weer meer energie. Daarnaast kan ik van veel koolhhydraten ook buikpijn krijgen, dit is ook echt aanzienlijk minder!

Minder eetlust
Minder eetlust staat heel negatief maar dat bedoel ik niet. Als ik thuis kwam na een werkdag was ik nog goed voor een aantal rijstwafels met Nutella of Pindakaas, of nog erger als ik naar de supermarkt moest dan ging ik nog even snel bij de kassa voor wat chocolade te halen. Ik at ongemerkt heel veel op een dag! Door bewuster te eten heb ik minder trek!

Meer variatie in eten
Voordat ik Koolhydraatarm at, aten we regelmatig hetzelfde. Pasta, rijst, wraps en we verzonnen de nog wat omheen. We eten veel gevarieerder, meer soorten groentes en dergelijke.
Daarnaast: Ik was het brood zo ontzettend zat en qua salades ben ik altijd een moeilijke eter. Nu ik koolhydraat arm eet, eet ik veel andere dingen dan brood. Iets wat mijn lunch veel leuker maakt. Zo ben ik er achter gekomen dat ik gek ben op Hummus! Echt super lekker! Daarnaast heb ik meer lekkere dingen ontdekt! En natuurlijk neem ik af en toe een lekkere sushi Bowl of zoiets, daar geniet ik dan wel extra van!

Sporten
Ik heb op dit moment geen groot doel (als een halve marathon) ik train voor een 10km en dat gaat goed. Ik merk zelfs dat ik beter loop dan toen ik Koolhydraatrijk at.
Mocht ik een wedstrijd gaan lopen (wat pas in oktober is) dan zal ik uiteraard zorgen dat ik een aantal koolhydraten eet, maar wel waar ik goed bij functioneer.
Dit werkt voor mij, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen werkt.

Natuurlijk kan ik niet mijn hele leven koolhydraatarm eten, maar over een tijdje wil ik koolhydraat bewust eten. En laatst was ik een weekendje weg en toen aten we ook gewoon pizza, maar daarna moet ik gewoon even terug naar Koolhydraatarm/-bewust, anders slaan mijn darmen echt op hol.
Zoals ik al zei, dit is wat voor mij werkt en ik voel mij daar goed bij. Daarnaast wordt alles goed gemonitord qua vitamines en dergelijke en dat gaat nog steeds super goed! van Koolhydraatrijk naar Koolhydraat bewust is een goede stap naar de juiste richting.

Ik ben blij en ik voel mij goed!

XoXo

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.