Waarom ik PR na PR loop

 photo IMG_5955_zpsroml5yvn.jpgDe maanden maart en april stonden in het teken van het lopen van PR’s. In maart verbeterde ik tot twee keer toe mijn 5km PR en in april verbeterde ik mijn 10km en mijn 10 mijl PR. Vandaag ga ik proberen uit te leggen hoe ik dat gedaan heb.


Ik ben natuurlijk geen expert in hardlopen, alles wat ik hier schrijf over hardlopen is uit mijn eigen ervaring. Zo ook dit stuk!

Trainen
Eerlijk is eerlijk, ik heb de afgelopen tijd beter getraind dan mijn vorige lopen waar ik een PR liep. Zeker als ik kijk naar de 10 mijl en de 10 km ben ik beter getraind. Ik doe natuurlijk meer krachttraining en dat begint nu ook gewoon zijn uitwerking te hebben, daarnaast train ik op dit moment met meer regelmaat! En ook dat begint te werken.
 photo IMG_6028 1_zpsvchefuli.jpg
Crossfit
Ik zei het al, ik doe meer krachttraining maar dat houd dus in Crossfit! Ik heb al regelmatig wat geschreven over crossfit maar het werkt echt. En inderdaad de eerste weken/maanden heb je spierpijn, maar ik  merk gewoon verschil!
 photo IMG_6022_zpsd0eitqey.jpg
Hazen
Bij al mijn drie lopen had ik mensen die gezellig met mij meeliepen, bij de 5km was dit vriendlief en Andrea, Andrea de laatste 500 meter en mijn vriend liep 4 km bij mij, hierdoor ging ik sneller lopen en daardoor liep ik onder de 30 minuten. Bij de 10km was die Joyce en Irene die dan net even het laatste zetje in de rug geven en bij de 10 miles liep ik met Nicole en Meike, Nicole zorgde ervoor dat ik niet als een malle weg ging en Meike praatte mij moed in, daarnaast was het natuurlijk ook heel gezellig!
 photo IMG_6732_zpsznzlsj0o.jpg
Afvallen
Misschien klinkt dit heel stom, maar ik heb minder mee te sjouwen tijdens de lopen want ik heb natuurlijk nu 10 kilo minder en dat is ook te merken! Daardoor ben ik ook gewoon wat sneller geworden. Mijn knieën hebben minder last van het gewicht en het gaat allemaal net wat makkelijker!

Leg de lat niet zo hoog 😉
Mijn eerste 5km liep ik in 35 minuten, mijn eerste 10 km in anderhalf uur, mijn eerste 10 mijl in 2 uur en een kwartier. Niet allemaal super tijden en makkelijk te verbreken 😉 nee grapje! Zo bedoel ik het niet (of toch wel).
Ik bedoel dat ik voor mijzelf de lat niet hoog leg qua lopen. Natuurlijk die 5km in Odijk had ik de lat hoog gelegd, maar de rokjesdagloop liep ik een PR terwijl het doel was gewoon gezellig lopen, maar als ik door krijg dat ik een PR kan lopen, dan ga ik er ook voor! Maar als het er niet in zit, dan zit het er niet in!

Ik hoop dat je wat hier aan heb gehad! En mocht jij nog tips hebben hoe je traint voor een PR? Laat het dan vooral weten!

XoXo

Geef een reactie